VARA SMÅSTAD - FÖRST MED EGEN VÄGGTIDNING Köpmannaföreningen i Vara startade Maj-09 en egen väggtdining. Varje butik har en eller flera digitala skyltar där man visar egen reklam och gemensamma buskap. Dessutom kan man enkelt byta reklam med varann.
Alla budskap kan visas på en gemensam webbportal och i gemensamma E-postutskick.
SAMARBETE & EXTREMT BILLIG MARKNADSKOMMUNIKATION
De gemensamma bilderna kan innehålla information från köpmannaföreningen, kommunen eller reklam om köpmannaföreningen vill dra in medel på detta sätt. Av de bilder man styr själv byter man med valfritt antal andra butiker. Tex kan blomsteraffären visa sin annons hos bageriet och vice versa. Detta leder till ökat samarbete och ett stärkt lokalt näringsliv.
BUTIKER ANNONSERAR GRATIS HOS VARANDRA OCH I GEMENSAMMA PORTALEN
Erbjudanden och kampanjer får betydligt bättre effekt när de syns i andra butiker och inte minst på dina egna digitala skyltar.
KÖPMANNAFÖRENINGEN NÅR KONSUMENTERNA
När det är dags för vårmarknad eller något annat köpmannaevent, kan centrumledarne med några musklick synas på monitorer i alla de butiker som är med. Med 15-25 butiker blir effekten avsevärd. OCH kostnaden per annons är 0:-.
MER ÄN EN VÄGGTIDNING
- "Ju mer vi samarbetar desto, mer tjänar vi!" Så säger Vara-handlarna om sin väggtidning. Och effekterna visar sig på många fler områden än bara annonsbyten. Man får samma fördelar som i ett köpcenter eller en kedja genom det ökade samarbetet. - "När vi pratar mer med varandra, blir det naturligt att hjälpas åt även på andra områden". Den kommunikationskanal som vi skapar ökar attraktiviteten och bidrar därmed till fler nyetableringar.
ÖKADE INTÄKTER OCH RESURSER TILL KÖPMANNAFÖRENINGEN
I Vara Småstad har köpmannaföreningen gjort ett klipp på sin väggtidning. Man säljer annonsutrymme och får därmed direkta intäkter. Man har fått en gemensam ultramodern internetportal, som både fungerar som kommunikationsplattform mot konsument och som föreningens intranet på köpet. -"Det har inte kostat oss en krona och räknar vi på allt vi fått på köpet blir det många nollor i det beloppet.", säger Inge Janson, ordf. i köpmannaföreningen.
SAMARBETA MED KOMMUNEN
I Mark använder kommunen en av de gemensamma bilderna för att direktkommunicera med medborgarna. En mycket kostandseffektiv kommunikationskanal för kommunen, som dessutom innebär ett samarbete med det lokala näringslivet.
VÄGGTIDNING FÖR DIN KÖPMANNAFÖRENING - KOM IGÅNG SNABBT OCH ENKELT
MinAffärsTV erbjuder ett fullservicekoncept, där vi ombesörjer allt från installation till utbildning och support. Processen från start till mål tar 4-8 veckor och omfattar ungefärligen:
- Inledande presentation av koncept och möjligheter för styrelse - Produktion av lokalanpassat material - Presentation för alla butiker - 1-3 gemensamma utbildningstillfällen - Montage av monitorer och mediaspelare - Uppföljande gemensamma utbildningstillfällen i den utsträckning förening och butiker önskar detta.